Greetings from usability, part two

Un saludo desde la usabilidad segunda parte

In the  first part of this article  we have taken a first look at our position as human beings with the constant use of different types of tools and, furthermore, why it is important to perceive ourselves as a key element in their production - regardless of their nature. -. Now we will see where to apply the information obtained by our users from the two main concepts of web design (and development).
 

Usability:

Once we have information about who, it is time to think about how. For example, how do we make the shortest and most efficient route to get to the Indies?

According to ISO, the acronym for the International Organization for Standardization, which gave one of the first definitions of usability, it says that it is “ The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified objectives with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specific context of use .” It should be noted at this point that the type of users does change according to each project, as well as their needs contextualized in what the company, which is our client, offers. But it is also worth reiterating that good usability practices transcend the different types of projects and the fluctuating trends of modernity.

We have four questions that we must take into account to start designing and that we must answer satisfactorily at the end of the process. Questions like: Is the goal achievable? and do you know what to do? They are part of the   user's Execution Stage . And others like Was the right thing done? and Was the objective achieved? They are part of the   Product Evaluation . Important note: The product is always evaluated. Never to the user.

The four questions can be answered at four levels:

  • It is an  implicit expectation  when the user  believes or imagines  what can be done based on what he has seen in other products or other scenarios.
  • The  Explicit Expectation  is what the user  knows  can be done, either from their own experience or from references from other users.
  • For its part, an  Indirect Match  is the result of what a user expects the system to do but the function is not expressed as the user expects. For example, when you want to make a circle, but the tool tells you that you can make “Ellipses”.
  • But when questions are answered with a  Direct Match level , meaning the user receives exactly what they expect in language and functionality, we have done an excellent job.

We cannot continue without mentioning that accessibility is a fundamental issue - and vast in itself - that is part of usability and seeks as a principle to include all types of users, from those with different perceptual and motor abilities that may come from birth, caused by external situations or by the passage of time, to those with all their physical faculties but who use different devices or ways to navigate. In conclusion, accessibility completes and strengthens the user's stay within the digital product, allowing users of all types to access all the information on the site.

 

The user experience:

We come to the cherry on the cake.

No es lo mismo que nos den el postre de cortesía en el restaurante por nuestro cumpleaños, a que nos den el postre, nos pongan la velita y que nos canten (Sí, para unos muy incómodo, para otros muy especial). El punto es que no es igual tener algo que sea usable y funcional, a interactuar con un producto que realmente nos dé algo más de lo que necesitábamos hacer.

El usuario no lo espera, pero quiere ser estimulado visual y auditivamente; necesita ser recompensado por sus logros, sentirse acompañado, escuchado y ser tratado con un lenguaje asertivo y poco alarmante cuando el sistema no le permita avanzar. El usuario quiere encontrarse con información de alta visibilidad, relevante, clara y concisa; quiere encontrar opciones variadas, más no invasivas; quiere accionar micro-interacciones que se vean dinámicas, limpias y suaves; entre otros.

La experiencia de usuario es un plus de gran valor que envuelve toda la experiencia de uso de quienes visitan nuestros sitios web.

 

La realidad de la creación:

Cuando nos ponemos manos a la obra evidentemente debemos considerar varios factores que influyen en un buen resultado. Parte de este proceso es obviado en nuestro quehacer por cuatro razones principales:

  1. Porque desconocemos cuáles son los procesos de investigación de usuarios y cómo llevarlos a cabo.
  2. La gran mayoría de quienes buscan renovar su sitio web o crearlo por primera vez consideran innecesario tomar opiniones fuera de los stakeholders del proyecto, ya sea por tiempo o por evitar la intervención de un grupo de personas que puedan cambiar la proyección inicial del mismo.
  3. Porque la idea de que el tiempo de entrega se vea afectado al incluir al menos dos etapas al proceso de construcción supondría un punto en contra para quienes prestamos el servicio.
  4. Porque invertir más tiempo para la adecuación del sistema a las necesidades o comodidades del usuario no es tan factible cuando nos enfrentamos al conocimiento, al tiempo y al replanteamiento del presupuesto inicial del proyecto.

Todas estas situaciones suelen ser comunes en empresas que enfocan sus recursos a la producción rápida y a la recepción exclusiva de las necesidades del cliente. Y, si bien entendemos que muchos de estos proyectos se estiman y se ejecutan por un peso mayor y ajeno a nuestro control, también debemos, en primer lugar, incorporar a nuestras empresas el aprendizaje de nuevos conceptos en materia de investigación de usuarios, usabilidad, accesibilidad y experiencia de usuario. En segundo lugar, apropiarnos gradualmente de estas prácticas, desde el momento en que se visualiza un proyecto hasta su salida a producción. Asimismo cultivar un pensamiento de empatía con nuestros usuarios y hacerlo parte de cada tarea que realizamos. Y por último pero no menos importante, sugerir a nuestros clientes una mejor forma de hacer las cosas para un resultado que sea gratamente recibido por sus visitantes.

More than an educational text, this is an invitation to enjoy an area of ​​research, design and development from which we continue to discover and learn every day. Keeping in mind that we ourselves could be the next ones to need the services of the website we are building would become the engine to operate in a different way and more aware of the users who are as much human beings as digital beings.

 

Yeny